Huta Stalowa Wola S.A. na tegorocznym Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego w Kielcach zaprezentuje nowość – 120 mm moździerz M120G na zmodyfikowanym lekkim podwoziu gąsienicowym z zawieszeniem hydropneumatycznym. W stosunku do poznanego wcześniej samobieżnego moździerza gąsienicowego (smg) M120 Rak, w prezentowanym podwoziu m.in.: zamieniono zawieszenie z wałków skrętnych na zawieszenie hydropneumatyczne, zastosowano rolki podtrzymujące oraz zredukowano liczbę kół jezdnych z 14 do 12. Zmianie uległa też konstrukcja podłogi – HSW odeszła od wykorzystania dolnej części korpusu sh Goździk i wykonała od podstaw nową konstrukcję, która umożliwia zwiększenie poziomu ochrony przeciwminowej. Najbardziej widoczną zmianą jest nawiązanie wyglądu korpusu moździerza do designu NBPWP Borsuk. Co warte podkreślenia – nowa zmodyfikowana konstrukcja jest całkowitym odejściem od konstrukcji 2S1 – jest to podwozie od podstaw wykonane w HSW S.A. Zastosowane rozwiązania zapewnią większy komfort załodze wozu podczas przemieszczania się oraz wykonywania zadań ogniowych (m.in. redukcja drgań i wstrząsów).
Prezentowany moździerz jest efektem prac HSW S.A. nad zmodyfikowanym lekkim podwoziem gąsienicowym, które są kontynuacją programu rozwojowego kompanijnego modułu ogniowego (kmo) samobieżnych moździerzy na podwoziu gąsienicowym (smg) 120 mm Rak. Znany już poprzedni sm M120G Rak, po badaniach kwalifikacyjnych jako prototyp, został przekazany Centrum Szkolenia Artylerii i Uzbrojenia w Toruniu.
Nowy pojazd wpisuje się koncepcję modułowej budowy systemów artyleryjskich, która zakłada jak największą unifikację sprzętu przy możliwie najbardziej optymalnym poziomie wykorzystania istniejących rozwiązań technicznych (zmodyfikowane lekkie podwozie gąsienicowe do zastosowania w programie Regina jako WD, WDSz lub programie Rak jako AWD, AWR).